Lajivalikoima

Hokutoryu Jujutsu

Hokutoryu on kehitetty perinteisestä japanilaisesta ju-jutsusta länsimaiseen ajatteluun sopivaksi, kuitenkin säilyttäen ju-jutsun keskeiset periaatteet. Perustekniikoita ovat lyönnit ja potkut, heitot, lukot ja kuristukset sekä erilaiset vapautumis- ja kuljetustekniikat. Näiden lisäksi tärkeänä osana harjoitteluun kuuluvat ylemmissä vyöasteissa ottelut ja sovelletut kamppailuharjoitteet niin aseetonta kuin aseellista vastustajaa vastaan. Itsepuolustustaidon lisäksi Hokutoryu ju-jutsusta saa hyvän, monipuolisen ja haastavan kuntoiluharrastuksen. Itsepuolustus- ja kuntolajina Hokutoryu on kasvattanut suosiotaan naisten (40 % harrastajista) ja nuorten keskuudessa, ja heidän osuus harrastajista onkin nousussa.

Hokutoryu ju-jutsuun on kehitetty erilliset sotilas- ja poliisi ju-jutsujärjestelmänsä, joissa on huomioitu nykyaikaisten aseiden käyttö apuvälineenä. Sotilas- ja poliisi ju-jutsua opetetaan viranomaisille useissa maissa.

Peruskurssi antaa tekniset ja fyysiset valmiudet lajin harrastamiseen. Harjoituksissa tehdään tekniikkaharjoitusten lisäksi lihaskunto-, koordinaatio- ja kehonhallintaharjoitteita. Harjoittelu tapahtuu pääasiallisesti pareittain.

Potkunyrkkeily

Potkunyrkkeily eli Kickboxing sai alkunsa 1970-luvulla, kun Yhdysvalloissa päätettiin järjestää kilpailut maan parhaiden karatekoiden ja yhden seuran parhaiden nyrkkeilijöiden välille. Ottelu käytiin nyrkkeilykehässä ja molempien lajien ottelijat saivat käyttää omien lajiensa tekniikoita. Nyrkkeilijät voittivat kaikki ottelut, tyrmäyksellä. Tästä järjestäjät saivat idean kehittää uusi laji, jossa yhdistyvät nyrkkeilyn käsitekniikat ja karaten jalkatekniikat. Lajin nimi oli alussa Full Contact karate, mutta muuttui heti pikimmin potkunyrkkeilyksi eli kickboxing:si. Suomeen potkunyrkkeily rantautui 1980-luvun alussa Auvo Niinikedon tuomana.

Potkunyrkkeilyotteluissa naiset ottelevat aivan samoilla säännöillä kuin miehetkin. Naisten osuus lajissa onkin jo lähes puolet. Naiset käyttävät samoja varusteita kuin miehetkin. Naiset voivat halutessaan käyttää myös rintasuojusta. Kuitenkin suuri osa naisista harrastaa lajia ihan puhtaasti kuntoilusyistä.

Potkunyrkkeily on erittäin monipuolista. Harjoitukset ovat lihaskunnon parantamista, nopeusharjoitteita, kestovoiman parantamista, lajivoiman kehittämistä, venyttelyä, perustekniikkaa, paritekniikkaa, välineharjoittelua, otteluharjoituksia, nyrkkeilyharjoitteita, yms.

Potkunyrkkeilyä voi toki harjoitella ilman kilpailullisia tavoitteita. Harjoitella voi kohentaakseen kuntoa, parantaakseen koordinaatiokykyä, hankkiakseen paremman itsepuolustustaidon ja ennen kaikkea nauttiakseen mukavasta harrastuksesta reilujen harjoittelukavereiden kanssa.

Vapaaottelu

Vapaaottelu eli MMA (Mixed Martial Arts) on kamppailu-urheilua, jossa pitää hallita monta osa-aluetta: lyönnit, potkut, pystypaini ja mattopaini. Harjoituksissa sparrataan paljon sekä pystyssä, että matossa. Pystyssä opit yhdistämään isku- ja potkusarjoihin alasvientejä sekä puolustautumaan hyökkääjän vastaavilta yhdistelmiltä. Matossa harjoitellaan lukkopainitekniikoita, joilla pyritään siirtymään edullisempaan asemaan kuin vastustaja sekä lopettamaan kamppailu lukolla tai kuristuksella.

Kaspin

Kaspin on puhdas sotilastaito, jota on käytetty mm. Krimin sodassa, talvi- ja jatkosodassa, vakoilussa ja tiedustelutoiminnassa. Sotateknologian ja aseiden kehitys (erityisesti tuliaseiden mukaantulo) on muokannut lajia ja samalla sotilastaidon tekniikoita on sovellettu ja muunnettu itsepuolustukseen sopiviksi. Pienellä korjauksella ne muuttuvat luonnollisesti takaisin sotilastaidoksi. Kaspinin perusajatuksena ei ole vastustajan kanssa kamppailu, vaan tilanteen hoitaminen ohi saman tien.

Kuntopotkunyrkkeily

Jos haluat kohottaa kuntoasi ilman kilpailua ja ottelemista, on kuntopotkis sinun valintasi. Lyöntejä, potkuja, kehonhallintaa ja koordinaatiota jokaiselle oman kunnon mukaan sopivasti. Mikäli olet kiinnostunut potkunyrkkeilystä, muttet uskalla mukaan peruskurssille, tämä on hyvä matalan kynnyksen treeni tulla kokeilemaan.

Juniori Hokutoryu Jujutsu (9-13 vuotiaille)

Juniori Jujutsu on sovellettu junioreille sopivaksi poistamalla tämän ikäisille soveltumattomat tekniikat, kuten kuristus- ja asetekniikat sekä niska-, jalka- ja selkälukot. Juniori Jujutsun tavoitteena onkin antaa lapselle ja nuorelle perusvalmiudet myöhempää jujutsuharjoittelua varten ja opettaa myönteisiä ja liikunnallisia elämäntapoja. Harjoittelu on monipuolista ja sisältää lihaskuntoa, liikkuvuutta, tasapainoa, koordinaatio ja reaktioharjoituksia.

Mukaan touhuun pääsee peruskurssin kautta.

Temppukoulu (5-6 vuotiaille)

Perheen pienimmille sopivaa monipuolista liikuntaa. Opetellaan erilaisia tapoja liikkua ja hallita kehoa. Kuperkeikat, palloilupelit  ja muut liikunnalliset temput tulevat tutuksi leikin varjolla.

Fysiikkatreeni

Kaikille jäsenille tarkoitettu monipuolinen treeni, joka tukee kamppailuharrastusta. Treenin sisältö, ajankohta ja vetäjä vaihtelee. Voi pitää sisällään lihaskuntoa, liikkuvuutta, tasapainoilua, koordinaatiota tai jotain muuta. Ei vaadi erityisiä varusteita tai kovaa kuntoa.

Treenistä tiedotetaan seuran jäsenille omassa facebook ryhmässä.

Naisten kuntojumppa

Naisille tarkoitettu monipuolinen jumppatunti. Ei vaadi osaamista kamppailulajeista eikä kovaa kuntoa, matalan kynnyksen hyvän mielen jumppaa.

Sutemin logo
Suunnitellut Moona Räty